Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Min syn på stretching

Av Patrik Sundvall - 27 februari 2011 11:05

Häromdagen fick jag höra att jag inte trodde på stretching. Måste säga att det var mer än jag själv visste. Visst ifrågasätter jag vissa former av stretching, men det innebär inte att jag inte tror på att stretching fungerar.


Stretching är rörelseträning där man sträcker ut musklerna. I musklerna finns små muskelspolar som drar ihop muskeln när den känner att den dras ut för mycket.

Vad jag ifrågasätter är behovet av stretchingen. Stretching är en behandlingsmetod mot stela muskler/leder. Är du inte stel finns det ingen anledning till stretching. Att stå och sträcka ut varje muskel i kroppen efter varje träningspass är bortkastad tid. Vissa muskler är stelare än andra, lägg tiden på dem i stället.


Ökar behovet av stretching vid styrketräning?


Svaret är både ja och nej. Folk som styrketränar med mig, känner sällan behovet av stretching. Det beror på att vi i varje repetition sträcker ut muskeln lite lätt i bottenläget. Vi ser till att arbeta i muskelns fulla längd, det håller den både stark och rörlig.
Många av dem som blir stela efter styrkträningen arbetar sällan i muskelns fulla längd, då blir man stel samtidigt som leden blir ömtåligare i sitt utsträckta läge.

När jag kör vanlig stretching håller jag sällan positionen längre än 5 sekunder, efter 5 sekunder släpper jag på spänningen någon sekund för att sedan sträcka ut i 3-5 sekunder igen. Detta gör jag tills jag känner att stelheten släpper. Varje repetition kan jag gå djupare och djupare.
Sedan kör jag vanlig statisk stretching där jag sträcker ut muskeln i 15-20 sekunder. Jag stretchar alltså olika muskler på olika sätt.

Främsta rörligheten får jag genom styrketräningen, vanlig stretching kör jag någon dag varannan vecka.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrik Sundvall - 25 september 2011 09:13

Knäböj är kungen av alla benövningar. Den är inte bara bra för att bygga volym och styrka på låren. Det är en övning som bättrar på stabiliteten i knän, höfter och bål.   Ett problem många har är stabiliteten i höfterna när dem knäböjer, detta re...

Av Patrik Sundvall - 21 augusti 2011 19:35


  En vanlig övning bland förespråkarna av funktionell träning är utfall med rotation av bålen. Låt oss göra en liten analys av övningen, bedöm själv sedan hur funktionell den är.   Ryggraden består av 4 delar (5 om man räknar med svanskotan)....

Av Patrik Sundvall - 19 augusti 2011 21:32

Har tänkt en hel del på funktionell träning på sistone . När man söker på nätet så finner man jättefina beskrivningar på funktionell träning, men när man sedan ser deras övningar så syns väldigt lite av deras egen förklaring på funktionell träning. ...

Av Patrik Sundvall - 27 juli 2011 20:27

Nånting som under dem senaste åren hyllats av tränare är gummiband. Missförstå mig inte här nu, jag använder själv gummiband i vissa fall.   Problemet jag ser är inte att det används, det är hur det används.   Är gummiband ett alternativ till...

Av Patrik Sundvall - 27 juli 2011 16:54

Träningsmässigt har detta året varit en mardröm. Mina leder har varit konstant inflamerade, vilket inneburit krångel med ryggen.   Nu gäller det att svälja smärtan och träna på. Det är väldigt lätt att hamna i en ond cirkel vid ledsjukdommar. N...

Ovido - Quiz & Flashcards