Direktlänk till inlägg 6 april 2011

Resumé av träningstidningar : Spring dig i form.

Av Patrik Sundvall - 6 april 2011 19:08

Nu är det dags för att granska alla träningstidningar som fyller upp hyllorna i butikerna.

Först ut är en helt ny tidning om löpning som riktar sig till tjejer/kvinnor som vill komma igång med löpträningen, eller avacera som löpare.


Spring dig i form


 


Denna tidning överaskade mig på ett absolut positivt sätt. Den är skriven på ett sätt som alla läsare kan förstå. Den är kraftigt nishad mot kvinnor, vilket syns i både innehåll och design. Du får klädtips, träningsprogram som täcker samtliga områden som berör din löpning. Vilket är, löpteknik, styrketräning, rörlighet. Även kost och motivation  hade dem klämt in i tidningen.


Träningsprogrammen i tidningen var bra uppbyggda och lätta att följa, även om du aldrig löptränat innan. Cat Dugdale heter tränaren som lagt upp programmen och jag lyfter på hatten för denna tränare.


Tidningen var överlag väldigt bra, men visst har den en del svaga sidor med.

När jag läser articklar om träning vill jag alltid veta vem som skriver, här är dock författarna anonyma. Detta är inget som påverkar målgruppen så mycket, men det störde mig.

I artiklarna tar dem stöd av studier, men lämnar ingen källförteckning. Även om tidningen inte riktar sig till träningsnördar, så bör man alltid lämna en riktig källförtäckning på dem studier dem nämner. 

Tidningen har just kommit med sitt första nr, så det blir utifrån den jag gör bedömningen. Det kändes som att även om dem vill rikta den till både nybörjare och avancerade löpare, blev den bäst lämpad för nybörjare. Det var mycket basic iformation om träning och kost. Det innebär inte att avancerade löpare inte kan dra nytta av den.


Betyg: 3,5 av 5.

Den träffade sin målgrupp med bra tips på löpträning. Betyget dras ner pga brist på fokus på dem mer avancerade löparna. Brist på källförtäckning till studier som nämns.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrik Sundvall - 25 september 2011 09:13

Knäböj är kungen av alla benövningar. Den är inte bara bra för att bygga volym och styrka på låren. Det är en övning som bättrar på stabiliteten i knän, höfter och bål.   Ett problem många har är stabiliteten i höfterna när dem knäböjer, detta re...

Av Patrik Sundvall - 21 augusti 2011 19:35


  En vanlig övning bland förespråkarna av funktionell träning är utfall med rotation av bålen. Låt oss göra en liten analys av övningen, bedöm själv sedan hur funktionell den är.   Ryggraden består av 4 delar (5 om man räknar med svanskotan)....

Av Patrik Sundvall - 19 augusti 2011 21:32

Har tänkt en hel del på funktionell träning på sistone . När man söker på nätet så finner man jättefina beskrivningar på funktionell träning, men när man sedan ser deras övningar så syns väldigt lite av deras egen förklaring på funktionell träning. ...

Av Patrik Sundvall - 27 juli 2011 20:27

Nånting som under dem senaste åren hyllats av tränare är gummiband. Missförstå mig inte här nu, jag använder själv gummiband i vissa fall.   Problemet jag ser är inte att det används, det är hur det används.   Är gummiband ett alternativ till...

Av Patrik Sundvall - 27 juli 2011 16:54

Träningsmässigt har detta året varit en mardröm. Mina leder har varit konstant inflamerade, vilket inneburit krångel med ryggen.   Nu gäller det att svälja smärtan och träna på. Det är väldigt lätt att hamna i en ond cirkel vid ledsjukdommar. N...

Ovido - Quiz & Flashcards