Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Funktionell träning del 2 - Utfallsgång med rotation

Av Patrik Sundvall - 21 augusti 2011 19:35

 

En vanlig övning bland förespråkarna av funktionell träning är utfall med rotation av bålen. Låt oss göra en liten analys av övningen, bedöm själv sedan hur funktionell den är.


Ryggraden består av 4 delar (5 om man räknar med svanskotan). Se bild:


    
Bålrotationen sker mellan bröstryggen och ländryggen. Graden av rotation av enbart bålen är väldigt begränsad, det är därför som vi oftast även vrider på höfterna för att kunna vrida på oss.


Om vi återgår till utfallsgång med bålrotation.

När vi går ner i ett utfallsläge låser vi höfterna, så att vi enbart vrider ryggraden. Detta går ju helt emot den normala rotationen som sker i vardagen då höfterna hjälper till med vridningen, det gör den dels för att du ska nå runt, men även för att lätta på belastningen på ryggradens vridpunkt.


En av dem vanligare orsakerna hos arbetsförslitningar beror på bålroteringar. Har själv arbetat på lager i flera år och sett hur vanligt detta problem är. Sedan går dem på gymmet och får lära sig utfallsgång med bålrotationer av en käck PT.

Är det något man försöker minska på arbetsplatser så är det dessa rotationer.


Så....hur funktionell är utfallsgång med bålrotation?


 
 
Åsa

Åsa

7 november 2011 19:51

Intressant! Min sjukgymnast rekommenderade denna övning för att träna knäna. Haft lite problem med löparknä och efter lite känning rekommenderades denna övning som skulle stärka upp kontrollen så att inte knät ska fladdra inåt/utåt.

http://www.kosttillskottinfo.se

Patrik Sundvall

7 november 2011 20:17

Utfallsgång är en kanonövning för att stärka upp och stabilisera runt knät. Vad jag motsäger mig är rotationen av bålen när höfterna är låsta. I ditt fall så är utfallsgång jättebra, rotationen är däremot ett helt onödigt tillägg som inte tillför någonting till benträningen.

 
Åsa

Åsa

7 november 2011 22:06

ah, men då kan jag ju skippa rotationen alltså, träna balansen på annat vis? Vinglar ju en del när jag roterar, gången utan rotation är inga problem

http://www.kosttillskottinfo.se

Patrik Sundvall

12 november 2011 23:28

Jag hade valt att ta bort rotationen och använda andra övningar för balansen.

Tyvärr får jag dock ge dig en sådant tråkigt svar som: Följ din sjukgymnast rekommendationer. Det är hon som undersökt dig och har en tanke bakom övningarna hon gett dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrik Sundvall - 25 september 2011 09:13

Knäböj är kungen av alla benövningar. Den är inte bara bra för att bygga volym och styrka på låren. Det är en övning som bättrar på stabiliteten i knän, höfter och bål.   Ett problem många har är stabiliteten i höfterna när dem knäböjer, detta re...

Av Patrik Sundvall - 19 augusti 2011 21:32

Har tänkt en hel del på funktionell träning på sistone . När man söker på nätet så finner man jättefina beskrivningar på funktionell träning, men när man sedan ser deras övningar så syns väldigt lite av deras egen förklaring på funktionell träning. ...

Av Patrik Sundvall - 27 juli 2011 20:27

Nånting som under dem senaste åren hyllats av tränare är gummiband. Missförstå mig inte här nu, jag använder själv gummiband i vissa fall.   Problemet jag ser är inte att det används, det är hur det används.   Är gummiband ett alternativ till...

Av Patrik Sundvall - 27 juli 2011 16:54

Träningsmässigt har detta året varit en mardröm. Mina leder har varit konstant inflamerade, vilket inneburit krångel med ryggen.   Nu gäller det att svälja smärtan och träna på. Det är väldigt lätt att hamna i en ond cirkel vid ledsjukdommar. N...

Av Patrik Sundvall - 2 juli 2011 21:01

Det var ett tag sedan jag skrev något här. Antar att jag haft lite skrivkramp.   Dagens fråga: Hur blir jag personlig tränare?   Personlig tränare (PT) är ingen skyddad titel. Det innebär att vem som helst kan bära titeln. För att få jobb på ...

Ovido - Quiz & Flashcards