Alla inlägg den 15 februari 2011

Av Patrik Sundvall - 15 februari 2011 17:55

När jag växte upp, handlade det mesta om sport. Var 4 år när jag började fotbollsskolan, efter det har det blivit ett 10-tal olika sporter. När man kom i tonåren började tränarna fokusera lite mer på våra fysiker. Jag var idioten som älskade fysträning. Jag ville prova olika sporter för att se hur deras träning såg ut.


När jag var 17 år fick jag en vision, en dröm. Tänk om fotbollstränarna visste vad friidrottens tränare, om handbollens tränare visste vad brottningens tränare.

När jag pratar med folk från olika sporter, hör jag ofta att dem åker till en brottningsklubb för att få lite extra fysträning. Detta är jättebra, men varför ser inte tränarna till att skaffa sig den kompetensen själva? Var finns drivkraften bakom utvecklingen av den enskilda sportens fysträning?


För några årsedan kom en tjej som var 15 år. Hon var dansare och dansade ca: 10 pass i veckan. Denna 15 åriga tjej led av förslitningsskador, förslitningsskador på en 15 årig tjej.

Inget fel att elitsatsa tidigt, men hade dansskolan plockat in en duktig fystränare med en bakgrund från dansen, bara några timmar varje termin. För att gå igenom varje dansares status, hade skaderisken minskats en del. Om dansskolan ordnat med den samme fystränare, föreläsningar och workshops. Hade man kunnat göra ännu mera förbättringar.


I större delen av mitt liv har jag kämpat för att lära mig att förstå kroppen, att forma kroppen. 

Min vision är att sprida kunskapen om fysträning, att ta en del i utvecklingen av fysträning till olika idrotter.


Tänk vad många talanger som tvingas sluta pga skador innan dem lämnat tonåren.

Skälvklart kan man inte hindra alla skador med fysträning. Men man kan förbereda kroppen för att öka chanserna.

Ovido - Quiz & Flashcards