Alla inlägg den 9 januari 2011

Av Patrik Sundvall - 9 januari 2011 22:59

En av dem absolut bästa övningar för ben, både när det gäller volym och styrka, är helt utan tvekan knäböj.


Knäböj är en klassisk övning som blivit smutskastad en hel del senaste åren. En mängd myter och åsikter sprids på nätet och gymmen. Här får ni mina 2 favoritmyter.


1. Knäböj under 90 grader skadar knäna.

Till att börja med kan jag förklara att jag har artrit i mina knän, vilket gör mina knän extra ömtåliga. Största insatsen jag någonsin gjort för mina knän är att börja böja djupare än 90 grader. Mina knän är i dag mycket mjukare i rörelserna än tidigare.

Jag har letat efter belägg för att djupa böjjar skulle vara skadliga, men har ännu inte funnit några som helst belägg.

Tyngdlyftarna går riktigt djupt i sina lyft, dem sätter sig på sina vader. Jag har följt den sporten sedan jag var liten, knäskador är inget större problem inom den sporten.


2. Knäböj är skadligt för knäna.

Jag vill säga att detta inte bara är fel, det är även motsatsen till rätt. Knäböj är en braq övning för att bättra på stabiliteten för knä och höfter, något som bättrar på knähälsan.



Ovido - Quiz & Flashcards