Alla inlägg den 11 december 2010

Av Patrik Sundvall - 11 december 2010 19:11

Bänkpressen blir ofta beskylld för orsaken till att folk skadar sina axlar.

I stället för att ifrågasätta tekniken eller den tränandes kroppsliga förutsättningar, väljer allmänheten att svartmåla denna fantastiska övning.


Efter att ha lyft skrot i 14 år och arbetat som personlig tränare i 5 år, har jag hunnit se många skadade axlar från bänkpressen. Jag var själv en av dem som fick ont.


I dag ser jag det som en självklarhet att jag och många med mig fick ont, tekniken var ju nästan icke existerande. När jag ser mig omkring på gymmet i dag ser jag att samma fel som jag fick lära mig, fortfarande lärs ut av "experterna".


Vad gjorde jag för fel?

För det första strävade jag att hela tiden få stången över mitten på bröstet. (FEL!!)


När jag började plasera stången mot nedre delen av bröstet kändes det både bättre i axlarna samt att jag fick bättre kontakt med bröstet.

Att lägga stången mot mitten av bröstet, är att spela på marginalen. Risken för inklämningar i AC-leden blir större ju högre upp du har armbågen. Mitten på bröstet blir för många allt för högt.


Baktryck?

Att spänna trapzen är ett måste om man ska bänka ordentligt. När jag utbildade mig sa dem åt mig att axlarna skulle dras bakåt och skuldrorna tryckas i hop. Detta tolkade jag som att skuldrorna skulle tryckas i hop. (FEL!!!)


Målet med att trycka bak axlarna är att skapa en spänning i Trapzen. Det gör man för att stabilisera skuldrorna så att dem inte trycks ihop och kraften försvinner.

Att tryck i hop skuldrorna innebär att vikten ligger och trycker mot AC-leden, då skulderstabiliteten är satt ur spel.


När dessa fel var åtgärdade har jag aldrig kännt någon smärta vid bänkpressen.


Lär er sänka stången något lägre och pressa upp den lätt bakåt så att stången vilar rakt över axlarna.

Lär er att spänna Trapzen och bibehåll spänningen under hela setet.

Axlarna kommer att tacka er. Bänkpressen är vår vän :).

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards