Alla inlägg den 13 december 2010

Av Patrik Sundvall - 13 december 2010 21:56

När jag var 21 år fick jag diagnosen att jag har fått psuriasis artrit. En inflammatorisk ledsjukdom jag helt enkelt måste lära mig att leva med.


Jag som har mitt liv på gymmet, där jag måste kunna röra mig och lyfta vikter.

Våren och sommaren kan jag träna på som vanligt, men när hösten och vintern kommer blir träningen klart svårare. Oftast resulterar det i förlust av både volym och styrka. Mentalt har det varit helt knäckande.


I dag är jag 27 år och har lyckats vända olycka till lycka. Eftersom lederna värkte ville jag veta mer om dem, så jag började plugga ledfysiologi. 

Det resulterade att jag började omvärdera mina kunskaper på området och fick en större förståelse för hur kroppen och musklerna arbetade. Den tog mig till helt nya nivåer som tränare, så min största lycka i livet kan tillskrivas en obotlig ledsjukdom.


Detta leder oss in på dagens ämne: Motivation


Det svåraste uppdraget för många av oss tränare är den mentala biten. Att lära ut hur man lyfter en vikt, gör en fint, slå en pass är sällan ett problem. Att få någon annan att prestera till max är något helt annat.


Självförtroende är extremt viktigt inom idrottssammanhang. Inne på gymmet kan man se på en person om han/hon ska ta den nya vikten.


Det finns ingen enkel lösning som fungerar för alla. Men det finns några metoder som kan hjälpa på vägen.


Alla har något som får dem att tagga till. Jag hjälpte en kille att öka sin max-bänk med 20kg på 2 månader. Jag kände killen sedan barnsbenen och visste ungefär hur han resonerar. När vi skulle maxa var det viktigt att jag med stor klarhet och säkerhet visste precis vilka vikter och repititioner vi skulle köra på fram till max-vikten. En annan sak var orden jag sa innan lyftet. Jag kunde se på blicken hur han laddade upp.


Det hela handlade igentligen om att min säkerhet gav trygghet hos klienten. Orden gav ett mentalt kommando som fick honom att känna sig redo.


Tror man kan komma långt med fasta rutiner som förbereder kropp och hjärna att känna sig redo för vad som ska hända.


Som tränare kan man inte göra mycket mer än att försöka lära känna personen, för att finna vad som får honom att tända till, samtidigt som dem är avslappnade. Trygghet och förtroende. Du måste veta vilka du kan skrika på och vilka som behöver en klapp på axeln.

En del behöver veta i detalj vad dem missade och vad dem ska göra bättre.


Ger du personen förtroende och stöd hela vägen, skapar man goda förutsättningar för att motivera dina spelare. Glöm aldrig att ge feedback, både bra och dålig.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards