Alla inlägg den 16 december 2010

Av Patrik Sundvall - 16 december 2010 21:31

Tidigare i bloggen har jag nämnt min sjukdom "artrit".


Artrit är en inflamatorisk sjukdom som sätter sig på lederna. Inflammationerna kommer och går, man har bra och dåliga perioder.

Förr sa man att ledsjuka inte ska träna, man ansåg att ända träningen som ansågs lämplig var simning.


I dag vet man dock bättre. Artirit saknar botemedel. Det som kan höja livskvaliten är värktabletter och TRÄNING.

Träning är det som absolut har den bästa effekten för oss, som inte blivit helt rörelsehindrade. Därför är det så viktigt att människor som börjar få värk i lederna, tar kontakt med en sjukgymnast eller personlig tränare med extra kompetens på ledsjukdommar. Även om träning är det bästa för sjukdommen så finns det en del saker att tänka på. Så här får ni några saker att tänka på.


1. Intensitet. Med inflammationer i kroppen måste man börja lungt och sakta öka intensiteten. Detta för att snabbt se om klienten har för ont.


2. Rörelser. Inflammerade leder blir mycket stela om dem inte klienten sträcker ut dem. Hör med klienten vilka leder som brukar bli inflammerade. Välj övningar som får dessa leder att röra på sig i sin fulla längd. Just att det utförs från fullt utstäckt (ingen översträckning) till full kontraktion är viktigt för rörligheten, då deras muskler har en större tendens att bli stela. Korta rörelser riskerar att leda till mer stelhet.


3. Stretching. Statisk stretching har jag med flera i min familj (vår sjukdom är ärftlig) mycket dåliga erfarenheter av. Det är inte skönt att hänga på en inflammerad led. Dynamisk stretching är däremot väldigt skön och behövlig. Personligen föredrar jag att lägga in stretchingen i styrketräningen där jag jag sträcker ut lite lätt i varje repetition. Detta för att samtidigt som jag sträcker ut ökar jag blodgenomströmningen i muskeln. Blodgenomströmningen värmer samt bättrar på läkningen av inflammationen. 


4. Lyssna på klienten. Tänk på att inbillad smärta inte existerar. Smärta är alltid verklig för personen som känner den. Gör det ont ska du inte pressa på, försök i stället ta det lugnare och försök få personen att röra på leden utan motstånd, ibland räcker det som träning när värken är framme.


Om ni har några frågor om träning för ledsjuka, är det bara att komma med dem.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards