Alla inlägg den 29 december 2010

Av Patrik Sundvall - 29 december 2010 23:34

Varje vecka sitter jag och söker efter intressanta forskningsrapporter om träning. I bloggen lägger jag in länkar till studier jag reffererar till.

Jag använder mig en hel del av det jag läser, men jag ser även ett stort problem med det.


Problemet är att för mycket förtroende för forskningsrapporter skapar blinda tränare.

Mycket forskning har någon form av statistik, ett medelvärde som anger resultatet. När en grupp uppges har ökat sin muskelmassa med 5,4% så betyder ju inte det att samtliga deltagare ökade exakt 5,4%. 


Man kan alltid rådfråga forskningen, men aldrig tro att den kan tala om för dig hur du ska träna din atlet. Erfarenhet, magkänsla och fingertoppkänsla är de viktigaste verktygen en tränare har. Den som förkastar erfarenheten förblir en blind tränare.


Se till att ha en balans mellan teori och erfarenhet, båda delarna är viktiga för utvecklingen.



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards