Alla inlägg den 18 december 2010

Av Patrik Sundvall - 18 december 2010 20:11

Jag hör ofta mig själv säga "korrekt teknik är inte alltid rätt teknik." Men vad betyder det? Vad är korrekt för något igentligen? och vem avgör?


Dem flesta övningar på gymmet kan utföras på fler än 1 sätt. Alla har sina motiveringar till varför deras teknik är den korrekta. Somliga är väldigt pålästa och tar sina beslut utifrån deras studier på anatomi och biomekanik. Andra har en lång erfarenhet och har testat sig fram.


Själv är jag en mix av båda. Samtidigt som jag är en nörd på anatomi och ledfysiologi. För mig vore det en omöjlighet att se mig själv som tränare om jag inte kontinuerligt läste mer om det.

Samtidigt får man inte glömma verkligheten. Teori och praktik går inte alltid så bra ihop.

Låt oss gå igenom ett gäng övningar som ofta diskuteras i branschen.


1. Axelpress: Många får lära sig att inte sänka stången längre ner än till örona. Varför: För att det är skadligt för axeln.

Min åsikt: Att det skulle vara skadligt för axeln får jag ofta höra. Men det är väldigt sällan dem kan motivera på vilket sätt. Denna uppfattning kommer ursprungligen från rehabiliteringsyrkena (sjukgymnaster, naprapater m.m)

I regel är det akademiker som utgår från teori.

Under mina 11 år som jag spenderat på dem större gymmen har jag träffat max 10 personer som skadat sig i axelpressar av olika slag. Samtliga av dessa personer har lidit av framåtroterade axlar och nedsatt rörlighet i axlarna. Har aldrig någonsin träffat någon som skadat sig med fulla djup, som haft en bra rörlighet i axlarna.


2. Knäböj: Gå aldrig djupare än 90 grader.

Varför: Det skadar menisken.

Min åsikt: Jag har sökt efter vettiga studier på ämnet men har ännu inte funnit något. Tyngdlyftning är en sport som har har miljoner utövare över hela världen. Ingen går så djupt som en tyngdlyftare. Jag har följt sporten sedan mitten av 90-talet, kan inte säga att jag sett så många knäskador där. När jag pratat med tyngdlyftare om knäproblem så verkar det inte vara mer än vanligt.

Den dag jag ser en större rapport på tyngdlyftare med meniskproblem kan jag tänka mig att omvärdera denna ståndpunkt.


3. Skivstångcurl: Sträck inte ut armbågen helt.

Varför: Du översträcker leden och drar ut ligamenten.

Min åsikt: Denna kommentar ger mig en fruktansvärd huvudvärk. Den saknar all form av logik. Dem har helt rätt att man inte ska översträcka lederna, men här ser jag ett enormt problem. När armarna hänger rakt ner, du sänker en fri stång som trycks rakt ner av tyngdkraften. Hur kan den skapa en översträckning i armbågen. Visserligen är armarna inte 100% rakt ner, dem är något framför på grund av skivstången. Men översträckning är helt omöjlig, då stången hamnar emot benen i så fall.


Glöm aldrig att få en ordentlig förklaring till varför övningen skall utföras på ett visst sätt. 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards